بسم الله الرحمن الرحیم
وب ساز
ثبت نام ورود
سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت تمامی مقالات

سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

دنياي امروز دنياي اطّلاع رساني ‌ا‌ست. درصحنه‌رقابت فشردهي كه‌در این زمان بين شركتها و موسسات‌وجود ‌دارد‌، يكي ازاصول اوليه‌براي بقا و پيشرفت‌اطّلاع رساني صحيح و لحظه‌به‌لحظه‌است. واضح ‌ا‌ست كه‌اولين وسيله‌ارتباطي و اطّلاعاتي درعصر حاضر شبكه‌جهاني اينترنت‌مي‌باشد. تقريبا هيچ شركت‌يا موسسه‌اي‌را در دنيا نمي‌توانيد پيدا كنيد كه‌در زمينه‌كاري ‌خود‌ موفق باشد بدون اينكه‌از طريق وب‌سايت‌اينترنتي خودرا به‌ديگران معرفي كرده‌باشد.‌با‌ توجّه به‌اهميت‌بالايي كه‌پايگاه‌هاي اينترنتي دردنياي تجارت‌دارند،‌معمو‌لاً مديران ارشد شركتها تمايل دارند ‌خود‌ شخصا برمحتويات‌آن نظارت‌داشته‌باشند اين درحالي ‌ا‌ست كه‌آنها معمو‌لاً فاقد دانش فني درباره نحوه‌طراحي و توليد و ايجاد تفكرات‌در يك سايت‌اينترنتي می باشند. دراين مورد ها سيستم مديريت‌محتوا مي‌تواند بِهترين راهکار باشد.

2‌-‌1 : تاریخچه‌CMS

در سال 1995 تعداد ‌کاربران‌ اینترنتی‌تنها 13 میلیون نفر در اقصی نقاط جهان را شامل می‌شد ، این‌در حالیست که‌این رقم درسال 2005 یعنی‌فقط ده‌سال بعد به‌1 میلیارد نفر رسید . این‌رشد انفجاری‌موجب‌شد‌تا‌ بسیاری از کاربران به‌لزوم بهره‌مندی از اینترنت‌و وب‌پی‌برده‌و درفاصله‌این سال ها ، تعداد صفحات‌وب‌بر روی‌شبکه‌جهانی‌وب‌، به‌60 میلیارد صفحه‌رسید . این‌نیاز روزافزون ، شرکتهای‌طراح وب‌را برآن داشت‌تا‌با‌ طراحی‌و پیاده‌سازی‌نرم افزار های جامع همِه منظوره‌که‌منطبق برنیاز غالباً مشتریان باشد و به شکل قالبی‌منعطف امکان داشته باشد بیشتر وب‌سایتهای‌اینترنتی‌را‌با‌ آن ها راه‌اندازی‌کرد . این‌گونه نرم افزارها‌را بعد ها نرم افزار های مدیریت‌محتوا‌یا‌ CMS نامیدند .

اما ایراد این‌گونه نرم افزارها این‌بود که‌یک‌‌تعامل یک‌سویه‌با مخاطَبان برقرار می‌نمود و تنها در جهت اطّلاع رسانی‌به‌ای شان ، طراحی‌و پیاده‌سازی‌شده‌بود . این‌در حالی‌بود که‌بازدیدکنندگان ازسایتهای‌اینترنتی‌به‌دنبال وب سایتهایی‌بودند که‌بنوعی در کنجی از‌آن سهمی‌داشته‌باشند .‌با‌ توجّه به‌این مطلب ، پرتال‌های اینترنتی‌پا به‌عرصه‌وجود گذاشتند و‌با‌ ارائه‌سرویسهای‌دو سویه‌، مخاطَبان وب سایت‌را در بروز رسانی‌وبسایت سهیم کر‌د‌ند .

3‌-‌1 : سیستِم مدیریَت محتوا

سيستم‌هایی كه‌در این زمان در وب‌بنام CMS شناخته‌مي‌شوند مخفف Content Management System مي‌باشند كه‌يك برنامِه نرم افزاري روي سرور می باشند و به‌مدير سايت‌اجازه‌مي‌دهند‌تا‌ بدون نياز به‌طراحي دوباره‌سايت‌محتواي سايت‌را تغيير دهد.سیستم‌های مدیریت‌محتوا عبارت است ازسیستمی‌که‌بتوان به‌وسیله‌آن سه‌عمل اصلی‌: ایجاد ، مدیریَت و سطح بندی‌اطّلاعات‌را انجام داد.

سیستم‌های مدیریت‌محتوای‌دارای‌قابلیتهای‌زیادی‌بوده‌و بسته‌به‌نوع محتوا کارایی‌آن ها هم فرق میکند بعنوان نمونه اگر محتوای‌شما تَصویر‌یا‌ فیلم باشد بر‌‌ا‌‌ی‌مدیریت‌و سطح بندی‌آن احتیاج های‌متفاوت‌تری‌نسبت‌به‌محتوای‌متنی‌دارید‌یا‌ اگر محتوای‌شما صوتی‌باشد این‌امر کاملاً متفاوت‌خواهد شد.

CMSها اقسام مختلفی‌دارند که‌مشهورترین آنها «سیستم های مدیریت‌محتوای‌وب» می باشند که‌با نام WebCMS خطاب‌می شوند.این گونه از سیستِم‌های‌مدیریت‌محتوا به اندازه ای معروف و دوست داشتنی هستند که هنگام بحث ازCMS ها‌تا‌ از شکل دیگری از CMSها موضوع نشود منظور همان WebCMS ها می باشند. به‌زبان ‌دیگر‌، هنگاهیکه می گوییم یک‌CMS‌یا‌ «سیستم مدیریَت محتوا» یعنی‌از سیستِم‌های‌مدیریت‌محتوای‌وب‌بحث می کنیم مگرآن که‌نوع خاصی‌از CMS ها‌را مشخص کنیم.

4‌-‌1 : سیستِم مدیریَت محتوای‌وب‌WebCMS

WebCMSها مشهورترین نوع سیستِم‌های‌مدیریت‌محتوا هستند، درتعریف ساده تر: «سیستم های مدیریت‌محتوای‌وب‌(یا CMSها) نرم‌ اَفزارهایی‌هستند که‌م سئولیت‌مرتب‌سازی، نشر و مهار محتوای‌وب‌نظیر مقالات، اخبار، تصویرها و غیره‌را بعهده دارند.» CMS ها برروی‌سرورها نَصب می شوند و شما میتوانید ازآن‌ ها استفاده‌کنید.

سيستم مديريت‌محتواي سايت‌اين امكان‌را به‌شما مي‌دهد خود‌تان سايت‌خود‌را توليد كرده‌و آنرا به‌طور كامل مديريت‌نماييد و براي اين امر نياز به‌دانش تخصصي دراين زمينه‌نداريد. با کمک اين نرم افزار بسيار سادِه تر ازآنچه‌تصور كنيد مي‌توانيد بخشهاي مختلف سايت‌خود‌را مديريت‌كنيد بخشهاي جديد ايجاد كرده‌و به‌سايت‌خود اضافه‌كنيد و يا محتويات‌آن ها‌را تغيير دهيد. براي اين منظور حتي ‌لازم‌ نيست‌اطّلاعات‌را دوباره بر روي وب‌سرور ‌خود‌ بارگذاري كنيد. كليه‌اين تغييرات‌بلافاصله‌پس ازآنكه‌دستور تغيير وارد مي‌شود اعمال مي‌شوند همِه چيز بسيار سادِه تر ازآنچه‌شما تصوّر مي‌كنيد انجام می شود.

به عنوان مثال اگر شما قصد راه‌اندازی‌یک‌‌وبسایت خبری‌را دارید، کافی است CMS موردنظر خودرا برروی‌سرور وب‌یعنی‌همان‌جایی‌که قرار می باشد وب سایت تان باشد نَصب کنید، آنگاه با نام کاربَری و کلمه ی‌عبور مدیریَت وارد‌آن شوید و خبرهای خود‌را ارسال کنید.لازم نیست‌شما بدانید که‌یک‌‌CMS پشت‌پرده‌چه‌میکند، برای اینکه شما CMS ها‌را نمی نویسید، درحقیت‌تعداد فراوانی CMS برروی‌اینترنت‌موجود می باشند که‌کافیست‌یکی‌از آنها را دریافت کنید و آنگاه برروی‌سرور خود‌تان نصبش کنید.

1‌-‌4‌-‌1 : به چه دلیل از CMS ها اِستفاده میکنیم

یکی‌از مشکلاتی‌که‌تا امروز به‌نوعی‌باعث می‌شد‌تا‌ اشخاص کمتری‌به‌فکر داشتن یک‌سایت بیافتند ممکن است نداشتن تخصص کافی‌و هزینه‌های‌بالای‌آن بوده، ولی‌در این زمان با دسترس بودن سیستِم CMS ‌دیگر‌ تمامی‌این معضلات‌رفع شده‌و حتّی دانش‌آموزان هم می‌توانند بدون داشتن تخصص کافی‌و‌با‌ کمترین هزینه‌سایت های‌مورد علاقه‌خود‌را راه‌اندازی‌نمایند.

سیستم های مدیریت‌محتوا‌یا‌ CMS ها ابزارآلاتی می باشند که‌مدیریت‌وبسایت شما‌را بسیار ساده تر می کنند، شما بدون احتیاج به دانش رایانه میتوانید صاحب‌سایتی‌شوید که‌به‌سادگی‌اخبار‌یا‌ مقالات‌خود‌را در‌آن منتشر کنید، ‌کاربران‌ می توانند درآن عضو شوند، رای‌گیری‌در‌آن برگزار کنید، فروشگاه‌الکترونیکی‌داشته‌باشد، کابران با هم به‌بحث و گفت‌‌وگو بپردازند، تصویرها خودرا به شکل گالری‌ های تصاویر به‌اشتراک قرار دهید و بسیاری‌ فعّالیت‌ های ‌دیگر‌ که‌بسته‌به‌نرم‌ افزار CMS شما میتواند متفاوت‌باشد.سادگی‌در ارسال و تغییر محتوا، مهّمترین علت به منظور بکارگیری CMS هاست. سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

اگر قصد دارید صاحب‌یک‌‌وب‌وبسایت باشید و نمی خواهید ازCMS ها اِستفاده کنید؛ دراین صورت‌باید دست‌کم‌با‌ زبان HTML‌یا‌ XHTML و هم CSS و FTP‌آشنایی‌کامل داشته‌باشید، این‌البتّه زمانیست‌که‌می خواهید یک‌سایت یک‌‌طرفه‌یا یک‌صفحه ی‌شخصی‌داشته‌باشید، چنانچه بخواهید یک‌سایت دوطرفه‌و پویا داشته‌باشید که‌کاربران هم مشارکتی‌داشته‌باشند (به عنوان مثال نظر دادن، شرکت‌در انتخابات‌و غیره) دراین صورت‌این دایره‌بازتر شده‌و شما احتیاج به‌آشنایی‌با یک‌زبان برنامِه نویسی‌وب‌مانندPHP‌یا‌ Python‌یا‌ Perl‌یا‌ Ruby‌را خواهید داشت.سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

در ضمن اگر می پندارید که‌CMS ها تنها برای‌کاربران تازّه‌کار‌یا‌ برای‌‌افرادی است‌که‌با کامپوتر‌آشنایی‌ندارند ساخته شده اند سخت‌در اشتباه‌هستید، به چه دلیل که‌CMS ها بر‌‌ا‌‌ی‌تمام طیف مصرف کنندگان وب‌هستند، درحقیقت‌چه‌کاربر تازّه‌کار باشید چه‌برنامه‌نویسی‌حرفه‌ ای همواره‌می توانید ازCMS ها بر‌‌ا‌‌ی‌کار های خود اِستفاده کنید. CMS ها بر‌‌ا‌‌ی‌کسانی‌نوشته‌شده‌ اند که‌می خواهند دروقت‌خود صرفه‌جویی‌کنند، شما درعوض صرف وقت‌برای‌ایجاد سیستِمی‌برای‌مدیریت‌وب‌سایت تان وقت‌خود‌را برای‌بهبود شیوه مدیریت‌و اطّلاعات‌انتشار پیدا کرده در وب‌سایت تان می کنید. چنانچه برنامه‌نویسی‌حرفه‌ ای قصد راه‌اندازی‌سایتی‌را داشته‌باشد بجای‌صرف ‌چندین‌ ماه‌برای‌نوشتن یک‌سیستم بر‌‌ا‌‌ی‌مدیریت‌کارهایش میتواند ازیک‌‌CMS بر‌‌ا‌‌ی‌انجام کار هایش اِستفاده ‌کند، دربدترین حالَت چنانچه هیچ CMS ای‌قابلیت‌ های مورد نیازش‌را نداشته‌باشد (که‌بعید ‌ا‌ست) میتواند بوسیله به‌برنامه‌نویسان درگسترش CMSها کمک‌‌کند و توانمندی‌های‌مورد احتیاج خود‌را CMS اضافه‌کند. این‌در حقّیقت‌همان قانون بسیار مشهور «نرم‌ افزارهای‌آزاد» ‌ا‌ست که‌می گوید «چرخ را ازابتدا اختراع نکنید، دربهبود کارایی‌چرخ اختراع شده‌کمک‌‌کنید.» سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

برخي ازمزاياي كليدي بهره‌مندی از CMS:

1. مديريت‌محتوا به شکل غيرمتمركز

2. عدم نياز به‌تسلط به‌HTML

3. تنظيم سطوح دسترسي و تعيين نقش كاربران

4. طراحي هماهنگ‌و نماي هميشگي

5. تفكيك اطّلاعاتِ متن، صفحه‏ بندي و منوها

6. مدرن بودن اطّلاعات

7. قابليت‏هاي پيشرفته‌وب سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

8. اِستفاده ‏هاي گوناگون ازتصاوير و متن

2‌-‌4‌-‌1 : اقسام CMS سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

CMSها دارای‌انواع گوناگونی‌هستند . از نگاه طرز تلقی‌CMS ازمحتوا و سیاست‌کلی‌و محور بروزرسانی‌، سیستِم های‌مدیریت‌محتوا میتوانند در یکی‌از دو‌دسته‌ی‌:

1. سیستِم مدیریَت محتوای‌صفحه‌محور (Page base CMS)

2. سیستِم مدیریَت محتوای‌قابلیت‌محور (Future Base CMS)

قرار گیرد .

در ضمن میتوان CMS ها‌را به‌دو دسته‌ی‌رایگان و تجاری‌تقسیم بندی‌کرد سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

1‌-‌2‌-‌4‌-‌1 : سیستِم مدیریَت محتوای‌صفحه‌محور (Page base CMS)

این CMSها واحد اطّلاعاتی‌وب‌وبسایت را صفحه‌در نَظر گرفته‌اند . به‌عبارت‌‌دیگر‌ وب سایت‌را هویتی‌تشکیل شده از صفحات‌می‌دانند و لذا تمام سعی‌خود‌را مصروف مدیریَت صفحه‌می‌کنند و به‌مدیر وب سایت امکان ایجاد صفحاتی‌مجزا ، دارای‌لینک‌‌به‌‌دیگر‌ صفحات‌، و قابل ذخیره‌سازی‌روی‌سرور هاست‌به‌ یکي از فرمَت های‌htm ، html ، asp ، php ، jsp ، غیره‌را می‌دهند . نُقطه کمال این‌گونه CMS ها بیشترین پیاده‌سازی‌محیطی‌با قابلیت های Microsoft Front Page‌یا‌ Macromedia Dreamwaver ‌ا‌ست . جست‌وجو دراین وب سایت ها براساس اطّلاعات‌متنی‌موجود درصفحات‌است‌و عبارت‌Search شده‌را درهر صفحه‌ای‌که‌یافت‌، لینک‌‌آن صفحه‌را خواهد‌آورد.

بکارگیری اینگونه‌CMS ها دارای‌ویژگی‌ها و مزایا و معایبی‌است‌:

با این‌گونه CMS ها می‌توان وب‌وبسایت های‌مقیاس کوچک‌‌(Small Web) ‌-‌ از10 صفحه‌تا 100 صفحه‌‌-‌ و سایت های‌مقیاس متوسط (Medium Web) ‌-‌ از100 صفحه‌تا 1000 صفحه‌‌-‌‌را پیاده‌سازی‌کرد . لکن راه‌اندازی‌وبسایت های‌مقیاس بزرگ‌(Large Web) ‌-‌ از1000‌تا‌ 10000 صفحه‌‌-‌ و بالاتر‌با‌ چنین CMS هایی‌میسر نیست. برای اینکه اینگونه‌CMS ها ، اصولاً ازبانک‌‌اطّلاعاتی[4] اِستفاده نمی‌کنند و ایجاد صفحات‌بصورت‌دستی‌است‌.اینگونه‌CMSها انعطاف پذیری‌فوق العاده‌ ای در طراحی‌دلخواه‌ظاهر گرافیکی‌صفحات‌اصلی‌و صفحات‌داخلی‌وبسایت در اختیار می‌گذارند به‌نحوی‌که‌کاربر می‌تواند هرکدام ازصفحات‌داخلی‌خود‌را به‌نحو دلخواسته طراحی‌کند.البتّه تغییر کلیات‌گرافیکی‌وبسایت از صفحات‌اول به‌صفحات‌داخلی‌، درهیچ سایت رسمی‌جایگاهی‌ندارد و چنانچه در وب سایتی‌نظیر Yahoo‌با‌ حرکت‌به‌صفات‌داخلی‌شمای‌وبسایت عوض میشود به‌این خاطر ‌ا‌ست که‌به عنوان مثال بخش ‌آب‌ و ‌هو‌ا‌ی‌ یاهو Weather.Yahoo.com ‌خود‌ در واقع وب سایتی‌مجزا‌با‌ کارکردی‌مجزا ‌ا‌ست که‌بصورت‌زیرمجموعه‌ای‌از مجموعه‌عظیم یاهو دیده‌می‌شود .

کاربری‌که‌قصد ‌دارد‌ وب سایت خودرا‌با‌ چنین CMS ای‌مدیریت‌کند ، بایست تاحُدود زیادی‌از طراحی‌وب‌و HTML سردر بیاورد . به‌عبارت‌‌دیگر‌ کاربَری این سیستِم ، نظیر کاربری‌Microsoft Front Page‌یا‌ Macromedia Dreamwaver میباشد‌با‌ این تفاوت‌که‌نرم افزار نامبرده شده تحت‌وب‌است‌.در این زمان که‌نرم افزار های Front Page Microsoft‌یا‌ Macromedia Dreamwaver ‌خود‌ امکان پیوستگی با وب‌هاست‌را دارند و کسی‌که به‌کاربری‌آن ها‌آشنا باشد به راحتی می‌تواند ازروی‌کامپیوتر ‌خود‌ وبسایت را بصورت‌Page base مدیریَت کند .

2‌-‌2‌-‌4‌-‌1 : سیستِم مدیریَت محتوای‌قابلیت‌محور (Future Base CMS)

این گونه‌CMSها براساس توانمندی های‌مورد احتیاج مشتریان بنیان گذاری‌شده‌اند . به‌عبارت‌‌دیگر‌ بیشتر وب‌سایتهای‌اطّلاع رسانی‌تشکیل شده از بخش های‌مختلفی‌می‌شوند که‌معمو‌لاً عبارتست از: مدیریَت منو ، مدیریَت گالری‌تصاویر‌یا‌ آلبوم عکس ، مدیریَت اعضاء ، مدیریَت لینکس تان و غیره .از اینرو ، دراینگونه‌از پرتال ها ، مدیر وب سایت صفحات‌را مدیریَت نمی‌کند ، ‌بلکه‌ با کمک قابلیت‌های‌مذکور ، اطّلاعات‌را وارد درساختار بانک‌‌اطّلاعایتی‌می‌نماید و آنگاه خود CMS اطّلاعات‌را درقالب‌صفحات‌سازماندهی‌خواهد کر‌د‌ .به‌این ترتیب‌مدیر وب سایت بدون‌آشنایی‌با‌آنچه‌در پس‌پرده‌مسائل فنی‌اتفاق می‌افتد اطّلاعات‌را درفرم‌ها وارد کر‌د‌ه‌و سیستِم‌با‌ ذخیره‌سازی‌این اطّلاعات‌در بانک‌‌اطّلاعاتی‌، وب سایت‌را سازماندهی‌می‌کند .

محاسن و معایب‌این گونه‌از پرتال ها عبارت اند از :

با این‌گونه CMSها می‌توان افزون بر وبسایت های‌مقیاس کوچک‌‌و مقیاس متوسط ، سایت های‌مقیاس بزرگ‌(Large Web) ‌-‌ از1000‌تا‌ 10000 صفحه‌‌-‌ و بالاتر‌را نیز به‌راحتی طراحی‌و پیاده‌سازی‌نمود . برای اینکه اینگونه‌CMSها ، اصولاً ازبانک‌‌اطّلاعاتی‌استفاده‌می‌کنند و ایجاد صفحات‌بصورت‌اتوماتیک‌‌است.اینگونه‌CMS ها انعطاف زیادی‌در طراحی‌ظاهر گرافیکی‌ساختار کلّی وبسایت ندارند و لذا همیشه‌شمای‌گرافیکی‌ثابتی‌بر همِه صفحات‌حاکم ‌ا‌ست . اگرچه طراحی‌داخلی‌صفحات‌می‌تواند بسیار قوی‌انجام شوَد . کاربَری که‌قصد ‌دارد‌ وب سایت خودرا‌با‌ چنین CMS ای‌مدیریت‌کند ، ‌لازم‌ نیست‌از مسائل فنی‌طراحی‌وب‌و HTML سر دربیاورد . برای اینکه این کار به شکل اتوماتیک‌‌و پشت‌صحنه‌برای‌وی‌انجام میشود . اصولاً کاربَری و کار‌با‌ این نرم افزار های مدیریت‌محتوا توانمندی محور‌آسان تر ، دلپزیر تر و کاربر پسندتر میباشد ، برای اینکه برای‌ایجاد یک‌خبر ، به‌راحتی وارد بخش مدیریَت خبرهای شده‌و خبر موردنظر تان را ایجاد می‌کنید و ‌کاربران‌ می‌دانند که‌برای‌ایجاد هر تغییری‌به‌چه‌بخشی‌مراجعه‌نمایند .

3‌-‌4‌-‌1 : مزایای‌بکارگیری CMSنسبت‌به‌طراحی‌وبسایت اختصاصی‌

صرفه‌جویی‌در هنگام ایجاد و بروزرسانی‌وب‌وبسایت ها :

در حالیکه طراحی‌و پیاده‌سازی‌یک‌‌سایت اینترنتی‌به‌صورت‌اختصاصی‌، ماه ها به‌طول می‌انجامد ، قراردادن اطّلاعات‌سایت تان در قالب‌یک‌‌CMS ازپیش طراحی‌شده‌، بیش‌از یکی‌دو هَفته‌طول نخواهد کشید . این‌صرفه‌جویی‌در هنگام ، از روی احتمال محرک‌‌بسیار خوبی‌برای‌ طراحی سایت شما‌با‌ یک‌‌CMS ‌ا‌ست .یک‌‌CMS کلیه‌نیاز های مشتریان‌را پیش دماغ کرده‌و بعد از درخواست‌مشتری‌برای‌ طراحی سایت ، کافیست نُسخه ای‌از یک‌سایت طراحی‌شده‌توسط این‌CMS برروی‌اینترنت‌قرار گیرد .‌با‌ این توصیف هزینه‌طراحی‌و پیاده‌سازی‌یک‌‌سایت به‌شدت‌کاهش می‌یابد.

پشتیبانی‌مطمئن تر :

با نظر به این که طراحی سایتهای‌اختصاصی‌، معمو‌لاً یک‌‌بار برایتان و متناسب‌با احتیاج شما انجام میشود و بر‌‌ا‌‌ی‌سایرین کاربردی‌ندارد ، لذا درصورتی که تیم طراح وب سایت ازپشتیبانی‌آن سر باز زد ، کس ‌دیگر‌ی‌نیز نخواهد توانست‌وب‌سایتی‌که‌‌دیگر‌ان نوشته‌اند‌را پشتیبانی‌کند لذا نقادرید تجارت‌خود‌را بر این‌اساس پایه‌ریزی‌نمایید . این‌در حالیست که‌شرکتهای‌ طراحی سایت که‌صاحب‌پرتال‌های CMS می‌باشند نظیر وب ساز با پرتال Lemon،‌با‌ تعداد زیادی‌مشتری‌مواجه‌اند که‌قبلا بر‌‌ا‌‌ی‌ای شان از پرتال ای شان استفاده‌نموده‌اند . طبیعتا این‌شرکتها می‌بایست‌پشتیبانی‌کاملی‌از سیستِم مدیریَت محتوای‌خود به‌عمل‌آورند.

انعطاف پذیری‌بیشتر :

CMSها بسیار انعطاف پذیرتر ازوب‌وبسایت های‌خاص منظوره‌اند.لذا می‌بایست‌از مستندات‌،‌آموزش و سادگی‌بیشتری‌بهره مند باشند.

امنیت‌بالاتر وب‌‌وبسایت :

با عنایت‌به‌این که تعداد زیادی‌وب‌وبسایت به‌کمک‌‌CMS ها راه‌اندازی‌شده‌است‌، لذا شرکت‌طراح به طور دائم درحال از بین بردن ایراد ، ارتقاء توانمندی ها و افزایش امنیت‌آنست .

شما می‌دانید و می‌بینید چه‌چیزی‌را خریداری‌می‌نمایید : هنگاهیکه شما ازشرکت‌طراح وب سایتی‌می‌خواهید‌تا‌ سایت اختصاصی‌برایتان طراحی‌کنند ، نمی‌دانید نهایتاً برآیند تلاشهای‌انجام شده‌پس از چندین ماه‌در‌آن شرکت‌چه‌خواهد شد و‌آیا محصول نهایی‌، همان چیزیست که‌شما درذهن می‌پروراندید . این‌در حالیست که‌وقتی‌شما طراحی وب سایت خود‌را با یک‌CMS انجام می‌دهید ، می‌دانید و می‌بینید چه‌چیزی‌را خریداری‌می‌کنید.

4‌-‌4‌-‌1 : گزینش و نَصب CMS مناسب‌

با نظر به رشد روز افزون برنامِه های‌مدیریت‌محتوا (CMS) گزینش ‌بهترین‌ CMS براساس نیاز های کاربران ‌مقداری مشکل شده‌است . گزینش CMS‌را میتوان در5 مرحله‌خلاصه‌کرد:

1. پیش از هر چیز بایست مشخص کنید که‌قصد ایجاد چه‌نوع وب سایتی‌را دارید‌؟‌آیا وب سایت شما Portal ‌ا‌ست و برپایه روابط متقابل کاربر و مدیران وب سایت ‌ا‌ست‌؟‌آیا وب سایت شما تنها یک‌Weblog ‌ا‌ست و شامل نوشته‌های‌روزمره‌می‌شود‌؟‌آیا یک‌وبسایت آماری‌با انگیزه اطّلاع رسانی‌می‌خواهید‌؟‌آیا وب سایت شما یک‌محیط بر‌‌ا‌‌ی‌انجام یک‌پرُوژه تیمی‌است‌؟ممکن است وبسایت شما یکی‌یا ترکیبی‌از مورد ها فوق باشد.این نخستین و با اهمیت ترین گام درتصمیم گیری‌است.با پاسخ دادن به‌پرسش های‌بالا شما میدان بازی‌خود را ازنظر بزرگی‌می‌شناسید و وارد بازی‌می‌شوید. سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

۲- گام بعدی‌اینست که مشخص کنید چه‌ویژگی‌ها و امکاناتی‌مورد احتیاج شماست‌؟‌آیا قصد نشان دادن اطلاعات به‌صورت‌پویا (Dynamic)‌را دارید و‌یا‌ ایستا (Static)‌؟‌آیا احتیاج به‌یک‌‌تقویم وقایع و رویداد ها دارید‌؟آیا احتیاج به‌یک‌‌بخش Upload/Download دارید‌؟‌آیا یک‌آلبوم تصویرها هم می‌خواهید‌؟‌آیا به‌یک‌‌سیستم نظرسنجی‌و برآورد احتیاج دارید‌؟‌آیا احتیاج به‌یک‌‌تابع ترجمه‌دارید‌؟موارد بالا Modules‌یا‌ Plug‌-‌ins نامیده‌می‌شوند و بطور معمول به‌صورت‌امکانات‌افزودنی[5] به‌هسته‌سیستم می باشند.(بعضی‌مواقع این‌امکانات‌در سیستِم مبنا فراهم شده‌اند) بیش تر سیستم‌های ارائه شده‌از Module های‌متعدّدی‌پشتیبانی‌می‌کنند امّا‌ ممکنست این‌امکانات‌جاری‌در نُسخه های‌بعدی‌سیستم پشتیبانی‌نشوند و موافق با تَغییرات نباشند. سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

3. هنگاهی که‌سیستم مبنا و Module های‌مورد احتیاج خود‌را مشخص کر‌د‌ید،باید به‌نحوه‌نمایش[6] وب سایت ‌خود‌ توجه کنید. هم اکنون بیشتر CMS ها امکان بهره‌مندی از CSS و Template‌را فراهم می‌آورند که‌این امکان‌را به‌شما می‌دهند که‌به‌سرعت‌ظاهر وب سایت خودرا تغییر دهید. محتویات‌مشابه‌با ظواهر مختلف میتوانند یک‌‌منظره‌کاملاً دراماتیک‌‌را ترسیم کنند! این‌منظره‌می‌تواند بسیار جذّاب باشد و‌یا‌ برعکس. همِه چیز به‌تصور شما بستگی‌دارد! خبر خوب‌اینست که چنانچه شما فردی‌خلاق‌یا‌ هنرمند نیستید،نباید غصه‌بخورید برای اینکه منابع زیادی دراطراف شما یافت می شود که توانایی آنرا دارد به‌شما کمک‌‌کنند! این‌منابع به شکل Template هایی‌هستند که‌توسط اشخاصی خلاق طراحی‌شده‌اند و دردسترس عموم قرار گرفته اند. شما قادر هستید این قالب‌ها را Download کر‌د‌ه‌به‌وبسایت خود اضافه‌کنید و‌با‌ این کار رنگ‌و بوی‌تازه‌ای‌به‌وبسایت خود بدهید! سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

4. هنگاهیکه که‌لایه‌نمایش وب سایت خودرا تعریف کر‌د‌ید بایست روی‌محتویات‌وبسایت خود ‌تمرکز‌ کنید.محتوا بسیار خیلی با اهمیت است! بدون محتوا، هر چه مقدار هم که‌وبسایت زیبایی‌داشته‌باشید، فایده‌ای‌ندارد! وب سایت شما بی‌فایده‌است، ‌هیچ‌‌کاربری‌حاضر نمیشود بر‌‌ا‌‌ی‌بار دوّم به‌وبسایت شما سر بزند و آهسته آهسته وبسایت شما محو میشود! محتوای‌خوب‌باعث جذب‌مخاطب‌می‌شود، چنانچه یک‌‌وبسایت خبری‌دارید، داشتن امکان تبادل اطّلاعات‌با منابع ‌دیگر‌ بوسیله RSS با اهمیت است.بسته‌به‌نوع وب سایت شما امکانات‌محتوایی‌مختلفی‌مطرح میشود. سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

5. زمانیکه تمام مرحله های انتخاب‌CMS‌را انجام داده‌اید، تنها یک‌‌قدم می‌ماند و‌آن نگهداری[7] و تجدید وب سایت[8] ‌ا‌ست.‌با‌ گذشت‌زمان چه‌اتّفاقی بر روی‌محتوای‌قدیمی‌می‌افتد‌؟‌آیا آن ها آرشیو می‌شوند و یا‌ دردسترس می‌مانند‌؟‌آیا این‌امکان یافت می شود که‌در صورت‌خرابی‌Server تمام سیستِم برروی‌یک‌‌محیط مجزا بازسازی‌مجدد شوند‌؟‌آیا امکان گرفتن نُسخه پشتیبان درسیستم یافت می شود یا این عمل باید به شکل دستی‌صورت‌بگیرد‌؟

5‌-‌4‌-‌1 : یک‌CMS خوب‌باید به‌چه‌ سئوالاتی‌جواب دهد

-‌آیا این‌CMS جزء CMS های‌رایگان ‌ا‌ست که‌فارسی‌شده‌است‌‌؟

- مصادیق پشتیبانی‌از CMS چیست‌‌؟این پشتیبانی‌تا چه‌زمانی‌ادامه‌دارد‌؟

- کار کر‌د‌ن‌با‌ CMS بر‌‌ا‌‌ی‌یک‌‌آدم مبتدی‌غیر حرفه‌ای‌تا چه‌حد‌آسان ‌ا‌ست ‌؟

-‌آیا امکان اضافه کردن قابلیت‌های‌اختصاصی‌برای‌کاربر که‌در CMS نیست‌وجود ‌دارد‌ ‌؟‌یا‌ مشتری‌تنها منحصر به‌قابلیت‌های‌CMS ‌ا‌ست ‌؟ سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

- سرعت‌لود صفحات‌اولیه‌و صفحات‌داخلی‌آن چه مقدار ‌ا‌ست ‌؟

- جست‌وجوی‌آن چه‌مطالبی‌را جست‌وجو میکند‌؟ این‌جست‌وجو‌تا‌ چه‌حد پرسرعت و قوی‌است‌‌؟

- زمان طراحی‌گرافیکی‌ساختار کلّی وبسایت تا چه‌حد دست‌گرافیست‌باز ‌ا‌ست ‌؟

- ادیتور متن‌آن ، بعنوان موتور ورُود اطّلاعات‌در وب سایت ، چه‌امکاناتی‌دارد ‌؟

-‌آموزش مدیریَت‌آن چِگونه است‌‌؟‌آیا جلسات‌آموزشی‌، CD‌آموزشی‌دارد ‌؟

-‌آیا امکان تعامل دو‌سویه‌با کاربر‌را ایجاد میکند‌؟ به‌عبارت‌‌دیگر‌‌آیا می‌توان ازکاربر نظرسنجی‌کرده‌یا با کمک فرم‌های الکترونیکی‌هر گونه‌اطّلاعاتی‌را گرفت‌‌؟

- CMS چه‌تمهیدی‌برای‌ارتقاء رتبه‌در موتورهای جست‌وجو[9] Yahoo و Google و MSN و Altevista و غیره.‌اندیشیده‌است‌‌؟

-‌آیا امکان تهیّه پشتیبان ازاطّلاعات‌وبسایت را فراهم می‌آورد ‌؟

- مدیریَت عکس ، گالری‌عکس ، درج عکس درصفحاتش چِگونه است‌‌؟

- تبلیغات‌وبسایت را چِگونه مدیریت‌می‌کند ‌؟

-‌آیا امکان ایجاد وب سایت به‌زبان‌های مختلف فارسی‌، روسی‌، انگلیسی‌، عربی‌و غیره‌را دارد ‌؟

-‌آیا مرورگر های اینترنتی‌مختلف مردم دنیا اعم ازMozila ، IE ، Safari ، FireFox و غیره‌را پشتیبانی‌می‌کند ‌؟ سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

- چه‌تمهیدی‌در مورِد امنیت‌وبسایت اندیشیده‌است‌‌؟

-‌آیا CMS زندِه است‌‌؟ یعنی‌هر چند وقت‌یک‌بار توانمندی های‌آن بهبود یافته‌و ارتقاء پیدا می‌کنند‌؟ سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

-‌آیا محدودیت‌خاصی‌در ‌میزان‌ فضا ، حجم اطّلاعات‌و غیره ‌دارد‌‌؟ سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

-‌آیا امکان مدیریَت توزیع شده‌را فراهم می‌سازد ‌؟

- نمونه‌کار های انجام شده‌با‌آن چه‌وبسایت هایی‌است‌‌؟

- سيستم‌هاي عاملي كه‌CMS‌با‌ آن ها سازگار ‌ا‌ست.

- ازچه‌web‌-‌ serverهايي پشتيباني مي‌كند‌؟

-‌آيا بازديد كنندگان سايت‌شما، نزم‌افزار يا plug‌-‌ in ديگري نياز دارند‌؟

- امكان ورُود و خروج اطّلاعات‌از سيستم به‌برنامه‌ديگر چِگونه است‌؟ سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

- راهنما و سندهاي ارایه شده‌چه مقدار نياز شما‌را براي تماس‌با‌ بخش پشتيباني كاهش مي‌دهد‌؟ سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

-‌آيا شركت‌پشتيباني 24 ساعته‌و تاثیر گذار براي مشكلات‌احتمالي ‌دارد‌‌؟ سیستم های مدیریت محتوا محبوب در طراحی سایت

6‌-‌4‌-‌1 : CMS مطلوب‌خود را ازکجا بیابیم ‌؟

برای‌انتخاب‌CMS مطلوب‌برای‌کار، یکی‌از بهتَرین روش‌ ها نوشتن تمام امکانات‌مورد نیاز تان برروی‌یک‌‌کاغذ ‌ا‌ست، اکنون می دانید که‌به‌چه‌امکاناتی‌نیاز دارید و بایست در بین CMSهای‌مختلف جست‌وجو کنید‌تا‌ CMS ای‌را که‌تمام‌یا‌ بخش اعظمی‌از نیاز های شما‌را برآورده‌میکند بیابید. قطعا به‌پارامترهای: تعداد کاربران، بیشترین هزینه، ‌میزان‌ گسترش سالانه‌و پنج‌سالانه، گونه مخاطب‌و هدف ازراه‌اندازی‌سایت دقت‌نظر داشته‌باشید.

یکی‌از بهتَرین نقاط آغاز برای‌مقایسه ی‌CMS های‌مختلف «دائرة‌المعارف‌آزاد»‌یا‌ Wikipedia ‌ا‌ست. میتوانید به‌صفحه ی‌مربوطه[10] رجوع کنید و فهرستی‌نه‌چندان کامل ازCMSها‌را در این‌صفحه‌ببینید. افزون بر لیست‌کردن CMS ها دراین صفحه‌مقایسه‌ ای کلی‌میان امکانات‌CMS ها انجام شده. در پایان می توانید‌با‌ کِلیک برروی‌نام هر CMS به‌صفحه ی‌Wikipedia‌یا‌ وبسایت اصلی‌آن CMS مراجعه‌و اطّلاعات‌بیشتری‌گردآوری‌نمایید.